Waarom Business intelligence en social media elkaar goed aanvullen.

De meeste bedrijven hebben natuurlijk al social media accounts op verschillende platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, Linkedin en Twitter, maar een van de minder gebruikte mogelijkheden van deze platformen is de optie om data eruit te verzamelen en deze te gebruiken in je business intelligence rapportages.

Social media management dashboard

De data die op deze social media platformen beschikbaar is kunnen je helpen je klanten beter te begrijpen en om hun een betere klantervaring aan te kunnen bieden.

Om meer inzicht te krijgen over de wat er allemaal mogelijk is met de data achter uw social media accounts zijn hier een aantal tips.

1. Klantgegevens al beschikbaar.

Social media geeft het bedrijf de mogelijkheid om te zien welke klanten er in hun geïnteresseerd zijn. Alle informatie over deze klanten staat dan al netjes opgeslagen op het platform dat gebruikt wordt. Zo is de naam, foto, verjaardag, locatie en nog veel meer allemaal al binnen hand bereik op het platform en te gebruiken in uw business intelligence rapportage.

2. Onderzoek en analyseer uw berichten.

Voor elk bericht dat uw bedrijf op social media plaats is er data beschikbaar. Zo zijn het aantal likes, follows, shares en comments in grafieken terug te vinden op de verschillende platformen. Deze data kan verzameld worden in een business intelligence rapport en op deze manier netjes worden gepresenteerd. Hierdoor is het makkelijk te zien welke berichten het meest populair zijn.

3. Realtime rapportages.

De data op Social media platformen is gebaseerd op recent nieuws en evenementen. De data die uit deze bron komt stopt nooit, maar informatie die een week oud is kan net zo goed een jaar oud zijn, daarom is het belangrijk om de data realtime te analyseren en te rapporteren.

Gelukkig is het mogelijk om met business intelligence tools te verbinden met de verschillende social media platforms en hier meteen op te kunnen rapporteren. Op deze manier zorg je ervoor dat je in een betere positie bent om in te spelen op wat de klant verwacht.

⇒ Meer weten over social media BI? Contact met Hoogweide over BI Rapportages

Lees welke 10 elementen zeker niet mogen ontbreken in uw BI Rapportage en onze tips over het optimaliseren van ieder afzonderlijk onderdeel.